Jelenleg nincsenek hírek.

...hogy az új Zebra ZT200 egyszerre támogatja a ZPL és EPL nyelveket?

tudjon meg többet...

Mi is az RFID?

Az RF ID rövid története

Az RFID technológia alapjai

RFID szabványok, eszközök csoportosítása

RFID rendszerek elemei és költségek

RFID alkalmazási területek 


Mi is az RFID?

Az RFID technológia olyan megoldások gyújtőfogalma, amely tárgyak vagy élőlények azonosítóját továbbítja vezeték nélkül, rádióhullámok segítségével. Az RFID is az automatikus azonosítási (Auto-ID) technológiák széles családjába sorolható. Az Auto-ID technológiák közé tartozik még a vonalkód, az optikai karakterfelismerés (OCR), és a biometrikus (ujjlenyomat, írisz) azonosítás. Az Auto-ID technológiák használatával jelentősen csökkenthető az adatbevitel és az adatfeldolgozás, ellenőrzés ideje, emellett kiküszöbölhető a hibás adatbevitel.

Néhány Auto-ID technológia alkalmazásakor mint például a vonalkód technika, a legtöbb esetben emberi beavatkozás szükséges. Ezzel ellentétben az RFID technológia alkalmazásával lehetővé válik az adatok teljesen automatikus beolvasása és valamilyen feldolgozó számítógép felé történő továbbítása - mégpedig emberi beavatkozás nélkül.

Egy tipikus RFID tag vagy címke egy piciny mikrocsipet tartalmaz, ami egy antennához csatlakozik és ezek együtt egy hordozórétegen kerülnek rögzítésre. Például egy műanyag kártyába foglalva, vagy papír címke rétegei közé. A mikrocsip 2 kilobájt adatot tartalmazhat. Információt hordozhat a termékről vagy szállítmányról, a gyártás időpontjáról, a rendeltetési helyéről, stb.

Ahhoz, hogy a tag-ben lévő adatot kinyerhessük, RFID olvasó szükséges. Egy RFID olvasó olyan eszköz, amely egy vagy több antennát tartalmaz, melyek rádióhullámokat bocsátanak ki és veszik a tag-ből érkező jeleket. Az olvasó a vett jeleket digitális formában továbbítja a feldolgozó számítógépes rendszer felé.

Az RFID technológia nem új keletű. Elterjedését mégis akadályozta a korábbi rendszerek magas ára és a szabványos felépítés, működés hiánya.

1999-ben a Uniform Code Council és az EAN International megalapította az Auto-ID Center-t a Massachusetts Institute of Technology-n. Az újonnan alapított szervezet fő célja - magán érdekeltségű cégek támogatását megszerezve - egy 5 cent vagy annál kisebb költséggel előállítható RFID tag kifejlesztése és nagymennyiségben történő népszerűsítése, elterjesztése. Az Auto-ID Center megszerezte az USA Védelmi Minisztériumának, továbbá néhány kivételesen nagy multinacionális cég támogatását, például Kimberly-Clark, Metro, Tesco, Unilever vagy Wal-Mart. Az 5 cent költségű RFID tag elérése még mindig álom,  jelenleg 10-25 cent körüli költséggel állíthatók elő RFID tag-ek, attól függően, hogy milyen kapacitásúak és milyen tokozásúak.

Az Auto-ID Center célja nem csak az olcsó RFID tag előállítása volt. Kifejlesztették az Electronic Product Code (EPC) jelölő és azonosítási rendszert, amellyel elérhető az, hogy minden egyes kereskedelmi forgalomba kerülő terméket egyedi azonosítóval lássanak el. Kifejlesztették azt a módszert, ahogyan az RFID író/olvasók az RFID tag-ekkel kommunikálnak (Air Interface Protocol), és megtervezték azt a hálózati környezetet, amely az információt biztonságos, Internetet keresztül elérhető adatbázisban tárolja.

Az Auto-ID Center átadta a technológiáit egy nonprofit szervezetnek, amelyet EPCglobal-nak hívnak. Ez a szervezet létrehozta a 2. generációs Air Interface Protocol-t, illetve fejleszti azt a hálózati infrastruktúrát, amely lehetővé teszi az adatok valós idejű megosztását. Például ha egy cég felad egy üdítőital rakományt, a rakomány indításakor a tag-ek leolvasásra kerülnek, és a szoftver értesíti a címzettet, hogy az áru elhagyta az áruházat. Ha az áru megérkezik a címzetthez, a tag-ek leolvasásakor automatikusan egy üzenet küldődik a feladónak, hogy az áru a feladónál beazonosításra került. Ezzel a módszerrel elérhető, hogy a raktárkészletek napi pontossággal előre tervezhetők legyenek a ma jellemző havi előrejelzéssel szemben.

Az Auto-ID Center kutatásai szerint a tag-ek ára akkor csökkenhet 5 cent alá, ha évente 30 milliárd tag kerül felhasználásra. Azonban a cégek nem fognak 30 milliárd tag-et felhasználni, ha egy tag ára 25 cent vagy ennél több. Ez az ellentmondás az iparág tojás és a tyúk problémához hasonló dilemmája.

A Wal-Mart megtette az első lépést az árcsökkentés felé: A 100 legnagyobb beszállítójával megegyezett 2003. júniusában, hogy 2005. januárjától a szállítmányokon alkalmazzák az RFID tag-eket. A bevezetés az egész ellátólánc újratervezését igényelte, főként a raklapon történő leolvasáskor fellépő jelölési és doboz-elrendezési problémáknak köszönhetően. Az időben kissé elhúzódó bevezetés ellenére a 100 legnagyobb beszállító mellett a kisebb beszállítókat is kötelezi manapság a Wal-Mart az egységrakományok RFID címkével történő ellátására.

Több más tényező egyidejű megjelenése segíti az RFID térnyerését: az Ultra High Frequency (UHF) RFID rendszerek lehetővé teszik a nagyobb írási/olvasási távolságot, a nyitott szabványok a csatlakozó cégek által fejlesztett eszközök kompatibilitását, és nem utolsó sorban az Internet, amiről gyakran el szoktunk feledkezni.

Nyomtatás Egy oldalt vissza Ugrás a lap tetejére
TCO számítások Kapcsolatfelvétel
Elfelejtett jelszó